Menu główne

Postanowienie dot. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - wniosek firmy PAGEN Sp. z o.o. (18.08.2014 r.)

RGPiOŚ.6220.7.2014.MW                                                        Gnojnik 18.08.2014 r.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 63 ust. 2. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz.U.2013.1235 z późn. zm.), w związku z art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2013.267 j.t. z późn. zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 52 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku w sprawie wniosku PAGEN Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 393, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa układu komunikacyjnego obejmującego ciąg pieszo-jezdny, plac manewrowy i parkingi; na działkach 179, 180, 181/2, 185 w Gnojniku”.

POSTANAWIAM

stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa układu komunikacyjnego  obejmującego ciąg pieszo-jezdny, plac manewrowy i parkingi; na działkach 179, 180, 181/2, 185 w Gnojniku”, stosownie do wszczętego w dniu 13.06.2014 r. na wniosek PAGEN Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 393 postępowania, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia.

UZASADNIENIE

PAGEN Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 393, wnioskiem z dnia 13.06.2014 r. wystąpiła o  wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa układu komunikacyjnego  obejmującego ciąg pieszo-jezdny, plac manewrowy i parkingi; na działkach 179, 180, 181/2, 185 w Gnojniku”, dołączając do wniosku wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie (…), informacje o przedsięwzięciu.
Przedmiotowa inwestycja, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 52 lit a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) zaliczana jest do rodzaju przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Pismem znak: RGPiOŚ.6220.7.2014 z dnia 13.06.2014 strony zostały zawiadomione o wszczęciu postępowania administracyjnego.
W toku postępowania, stosownie do art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), tut. Urząd wystąpił do  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku w celu uzyskania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Pismem znak ST-I.4240.1.86.2014.JI z dnia 27.06.2014 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wystąpił do PAGEN Sp. z o. o. o uzupełnienie przedstawionej Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia. W dniu 15.07.2014 r. organ prowadzący postepowanie otrzymał uzupełnienie Kary Informacyjnej Przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie opinią znak: ST-I.4240.1.7.2014.MB z dnia 23.01.2014 r. stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Brzesku opinią znak: NZ-420-6/14 z dnia 22.021.2014 r. stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W ramach przeprowadzonego postępowania ustalono, iż planowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie układu komunikacyjnego obejmującego ciąg pieszo-jezdny, plac manewrowy i parkingi na działkach nr 179, 180, 181/2 w Gnojniku. Ponadto w oparciu o prawomocne pozwolenie na budowę wydane przez Starostę Brzeskiego na w/w działkach realizowana jest inwestycja polegająca na:
- budowie budynku produkcyjnego z zapleczem biurowym i socjalnym na działkach nr 179, 180, 181/2 w Gnojniku,
- budowie zjazdu z działki drogowej  nr 185 na działki nr 179, 180 w Gnojniku,
- wykonaniu zewnętrznego odcinka wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej (do przepompowni na terenie inwestora) na działce nr 180 w Gnojniku,
- budowie przyłącza kanalizacji deszczowej na działkach nr 179, 180, 181/2 w Gnojniku,
- budowie przyłącza wodociągowego na działce nr: 180 obręb w Gnojniku,
- zagospodarowaniu terenu na działkach nr 179, 180, 181/2 w Gnojniku.

Planowane jest następujące zagospodarowanie terenu inwestycji:
- łączna powierzchnia działek - 2,0509 ha (działka nr 179 – 0,4800 ha; działka nr 180 – 1,0400 ha; działka nr 181/2 – 0,5309 ha),
- łączna powierzchnia terenów utwardzonych – 0,729389 ha,
- powierzchnia terenów utwardzonych objęta przedsięwzięciem 0,186889 ha,
- powierzchnia zabudowy – 0,518089 ha,
- powierzchnia utwardzonego placu  manewrowego oraz miejsc parkingowych  - 1 126,95 m2
- wysokość budynki 9,74 m.

Teren inwestycji z wszystkich stron zasadniczo graniczy z obszarami rolniczymi, za wyjątkiem krańca zachodniego, który graniczy z drogą krajową nr 75 Brzesko-Nowy Sącz. Działki nie są porośnięta krzewami ani drzewami.

Aktualnie dostęp  do drogi publicznej Inwestor ma zapewniony przez istniejący na działkach nr i 180 181/2 zjazd z drogi krajowej nr 75 o nawierzchni betonowej. Ponadto projektowany jest dodatkowy zjazd na drogę gminną na działce nr 185, zgodnie z warunkami zarządcy. Projektowany i istniejący zjazd są połączone z placem manewrowym po północnej i wschodniej stronie budynku produkcyjnego oraz poprzez ciąg pieszo-jezdny z zatoką parkingową. Dodatkowo fragment istniejącego utwardzenia betonowego na działce nr 181/2 zostanie zastąpione dojazdem szerokości 4m utwardzonym panelami Eco-raster. Dojścia  dla pieszych do poszczególnych wejść do budynku utwardzone kostką betonową szerokości  minimum 1,5m. Przed budynkiem projektowana jest zatoka z 33 miejscami parkingowymi o wymiarach 2,5x5 m i jednym przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych o wymiarach 4,28x5 m. Z istniejącego zjazdu z drogi krajowej 75 poprzez istniejące utwardzenie o nawierzchni betonowej, projektowany ciąg pieszo-jezdny i odcinek utwardzony panelami Eco-raster (posiadającymi atest i parametry nośności wymagane dla dróg pożarowych) na plac manewrowy wzdłuż dłuższego boku budynku planuje się drogę pożarową. W obrębie placu wyznaczono plac o wymiarach min. 20x20 m umożliwiającym zawrócenie i wyjazd wozów Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto wjazd na drogi pożarowe może odbywać się poprzez projektowany zjazd z drogi gminnej na działce nr 185. Szerokość drogi pożarowej: min. 4 m wzdłuż budynku i na odcinkach 15 m przed i za budynkiem. Na pozostałych fragmentach szerokość min. 3,5 m.

Na terenie inwestycji funkcjonował będzie zakład zajmujący się produkcją okien. Zakład będzie pracował 5 dni w tygodni w godzinach od 600 do 2200. Liczba zatrudnionych  wyniesie  84 osoby. Szacunkowo rocznie do produkcji zużywane będzie 1 820 Mg kształtowników pcv, 1 040 Mg kształtowników stalowych oraz 2 194,4 Mg szyb. Surowcami do produkcji stolarki otworowej będą: drewno (ok. 20 Mg rocznie), lakiery (ok.3 Mg rocznie), woda (ok. 100 m3 rocznie).
Proces technologiczny zakładu obejmuje następujące etapy:
- przyjęcie i magazynowanie surowców do produkcji okien pcv i aluminium,
- przygotowanie surowców do produkcji,
- produkcja okien pvc i aluminium,
- magazynowanie i ekspedycja gotowych wyrobów.

Produkcja okien obejmować będzie następujące etapy.
- cięcie kształtowników pvc,
- cięcie kształtowników stalowych,
- wykonanie otworów odpowietrzających i odwadniających wrąb,
- montaż kształtowników stalowych w komorach kształtowników pvc,
- wiercenie otworów pod klamkę i zamek zasuwnicy,
- połączenie naroży ramiaków,
- czyszczenie naroży,
- montaż słupków,
- okuwanie ram i skrzydeł,
- szklenie oraz kontrola końcowa gotowego wyrobu,
- magazynowanie

Zakład wyposażony będzie w następujące urządzenia produkcyjne:
- dwie piły dwugłowicowe firmy ROTOX typ ZGS 314,
- piłę dwugłowicową firmy BJM typ DGS 550,
- dwie frezarki do odwodnień Schüring typ WFM3 Elektro,
- frezarkę do odwodnień ROTOX FWS 381,
- cztery automaty EPA 479,
- frezarko-kopiarkę Schüring GOS 2000,
- frezarko-kopiarkę ROTOX KF 349 ec,
- dwie frezarki do słupków ROTOX SAF 366,
- cztery zgrzewarki czterogłowicowe ROTOX SMK 504,
- trzy stoły do okuwania skrzydeł ROTOX FMS 2713 A,
- dwa automaty ROTOX GLA 403,
- dwa automaty ROTOX LA 396,
- dwie prasy do szklenia ROTOX VPPH 3023,
- trzy zbrojarki śrubowe ROTOX AS 1908,
- trzy kompresory śrubowe Albert E.120 VARIO,
- trzy osuszacze MDX 2400,
- zgrzewarkę czterogłowicową HOLLINGER MSP-I-280-300,
- suwnicę jednodźwigarową natorową typ ZXJ.


Woda do budynku doprowadzona będzie z istniejącej sieci wodociągowej. Woda używana będzie tyko do celów socjalno - bytowych. Pracownicy korzystać będą z sanitariatów zlokalizowanych w hali. Ścieki socjalno - bytowe odprowadzane są i będą do kanalizacji sanitarnej zewnętrznej i kierowane na oczyszczalnię ścieków. Na terenie inwestycji nie będą powstawać ścieki technologiczne.
Ścieki wód opadowo – roztopowych z dachów oraz terenu utwardzonego odprowadzane będą przez separator węglowodorów ropopochodnych do rowu melioracyjnego. Wysoki stopień redukcji zanieczyszczeń w separatorze zapewni redukcję zanieczyszczeń do norm określonych prawem tj. 100 mg/l w odniesieniu do wskaźnika zawiesina ogólna oraz 15 mg/l w odniesieniu do wskaźnika węglowodory ropopochodne.

Teren inwestycji objęty jest obszarem JCWP PLRW2000122139669 o nazwie „Uszwica do Niedźwiedzia”, który zgodnie z informacjami zawartymi w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Wisły nie jest zagrożony nieosiągnięciem wyznaczonych celów środowiskowych dla wód powierzchniowych zgodnie z zapisami art. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej.

Zgodnie z planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Górnej Wisły teren inwestycji znajduje się w granicach jednostki JCWPd (jednolita część wód podziemnych) nr 139. Planowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać na wody podziemne i powierzchniowe w sposób, który mógłby spowodować nie osiągnięcie celów środowiskowych zapisanych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły dla jednostek JCWP i JCWPd.

Przedsięwzięcie spowoduje emisję hałasu, którego źródłem będzie budynek w którym zlokalizowane będą urządzenia produkcyjne. Przy pracujących urządzeniach poziom hałasu na hali nie będzie przekraczał 82 dB. Budynek hali stanowić będzie ekran akustyczny, na zewnątrz budynku poziom emitowanego hałasu nie będzie przekraczał wartości dopuszczalnych. Dodatkowym źródłem emisji hałasu do środowiska będą powodowały samochody transportowe oraz samochody klientów, jednak ze względu na niewielką skalę, i bezpośrednie sąsiedztwo drogi krajowej nr 75, hałas ten nie będzie miał wpływu na kształtowanie środowiska akustycznego.

Analizowane przedsięwzięcie będzie powodować emisję gazów i pyłów do powietrza: dwutlenek siarki, dwutlenek azotu, tlenek węgla, pył zawieszony, węglowodory aromatyczne i węglowodory alifatyczne. Źródłem emisji będzie transport samochodowy oraz kocioł gazowy o mocy 120 kW  który rocznie spalał będzie 40 000 m3 gazu.

Działalność zakładu powodować będzie powstawanie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, które będą magazynowane na jego terenie w sposób zabezpieczający środowisko przed zanieczyszczeniem, a następnie odpady będą przekazywane firmom posiadającym stosowne zezwolenia do odzysku lub unieszkodliwiania.

Ze względu na lokalizację inwestycja nie będzie powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Planowane zadanie, mieści się na terenie chronionym jako Obszar Chronionego Krajobrazu (Uchwała nr XVIII/301/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wschodniego Pogórza Wiśnickiego). Analizowana inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na siedliska roślin i zwierząt w ww. obszarze chronionym oraz na wartości przyrodnicze i krajobrazowe. Realizacja inwestycji nie naruszy również ustalonych dla Obszaru Chronionego Krajobrazu zakazów. Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza  obszarem Natura 2000, najbliższy obszar Nowy Wiśnicz zlokalizowany jest około 7,5 km od terenu inwestycji.

W wyniku przeprowadzonej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem informacji, a także opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku, należy uznać, że planowana inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.

Wójt Gminy Gnojnik
mgr Sławomir Paterek