RGPiOŚ.6220.1.2014 Gnojnik 03.03.2014 r.
DECYZJA
Na podstawie art. 155 oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.) w związku z art. 87 oraz art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 82 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 52 b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowiska (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku ECO-GNOJNIK Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 363/29 z dnia 13.01.2014 r. orzekam:
zmieniam decyzję znak RGPiOŚ.6220.1.2013 z dnia Gnojnik 17.04.2013 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej w Gminie Gnojnik” w następujący sposób:
1. Na str. 3 w wierszu 29 i 30 zmienia się treść:
„Zadanie realizowane będzie na działkach 1112, 1113, 1114 w Uszwi stanowiących grunty rolne. Powierzchnia planowanej inwestycji wynosi ok. 2 ha.”
na
„Zadanie realizowane będzie na działkach 1112, 1113, 1114, 1128/3, 1128/4, 1129/1, 1129/2, 1130/1, 1130/2, 1131 obręb nr 5 Uszew. Przy czym pod budowę farmy przewiduje się wykorzystać całą powierzchnię działek nr 1112, 1113, 1114, 1128/4, 1129/2, 1130/2, 1131 oraz część powierzchni działek: 1130/1, 1128/3, 1129/1 (poza terenami boiska sportowego – tereny rekreacyjne). Powierzchnia realizacji i eksploatacji planowanej inwestycji wynosi ok. 2,5 ha.”
2. Na str. 5 po wierszu 5 dodaje się następującą treść:
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 3 Uchwały nr XVIII/301/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wschodniego Pogórza Wiśnickiego (Dz. Urz. Woj. Małop. z dnia 20.03.2012 r. Nr 2012 poz. 1196) zakazuje się „likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych”. Wobec powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji nie może wiązać się z likwidacją ani niszczeniem zadrzewień śródpolnych dlatego farmę fotowoltaiczną należy zaprojektować i wybudować w taki sposób, aby nie doszło do likwidacji lub zniszczenia zadrzewień o charakterze zadrzewień śródpolnych.
UZASADNIENIE
W dniu 13.01.2014 r. do Urzędu Gminy Gnojnik wpłynął wniosek ECO-GNOJNIK Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 363/29 o zmianę decyzji Wójta Gminy Gnojnik znak RGPiOŚ.6220.1.2013 z dnia Gnojnik 17.04.2013 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej w Gminie Gnojnik”, poprzez dopisanie do decyzji kilku działek, na których będzie realizowana farma fotowoltaiczna. Do wniosku dołączono kartę informacyjną przedsięwzięcia, wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Gnojnik dla działek objętych inwestycją, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujące przewidywany teren, realizacji przedsięwzięcia.
Wniosek o zmianę przedmiotowej decyzji Inwestor uzasadnił poszerzeniem terenu pod planowaną inwestycję o 0,5 ha przy pierwotnie zakładanych 2,0 ha. Inwestor nie zamierza zwiększać mocy maksymalnej zainstalowanych paneli fotowoltaicznych (1MW) oraz ilości paneli (4158 sztuk), a powiększenie powierzchni planowanej farmy związane jest z aktualizacja projektu inwestycji i zwiększeniem odległości pomiędzy rzędami paneli fotowoltaicznych.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 52 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowiska (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.), „zabudowa przemysłowa , w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1-3 tej ustawy, b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a; przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia” zaliczana jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 155 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego „decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony”. Niezbędnym zatem do zmiany decyzji ostatecznej, na mocy której strona nabyła prawo jest spełnienie następujących przesłanek:
- zgoda strony (wnioskodawca składając wniosek o zmianę decyzji taką zgodę wyraził),
- brak przeciwwskazań w przepisach szczególnych - w tym przypadku przepisem szczególnym jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), której art. 87 stwierdza, że w przypadku zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, „art. 155 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem, że zgodę wyraża wyłącznie strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na którego została przeniesiona decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach”. Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że dopuszcza on zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w trybie art. 155 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego, a ponadto wyłącza konieczność uzyskania zgody wszystkich stron biorących udział w postępowaniu, ograniczając wymóg do wyrażenia zgody przez podmiot który złożył wniosek o jej wydanie,
- za jej zmianą przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony – zmiana decyzji jest niezbędna dla wnioskodawcy w związku z aktualizacją projektu inwestycji oraz uzyskaniem pozwolenia na budowę, dodane działki stanowią bowiem rzeczywisty teren przedsięwzięcia.
Jednocześnie art. 87 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), wprowadza wymóg zastosowania procedury wymaganej przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia również do zmiany decyzji w trybie art. 155 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego.
Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), z uwagi na liczbę stron postępowania przekraczającą 20, organ zastosował przepisy art. 49 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego, tj. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, możliwości zapoznania się z dokumentacją oraz składania uwag i wniosków w sposób zwyczajowo przyjęty, przez zamieszczenie obwieszczenia znak: RGPiOŚ.6220.1.2014 z dnia 14.01.2014 r. na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Gnojniku, Sołectwa Uszew, Biuletynie Informacji Publicznej i stronie internetowej Urzędu Gminy Gnojnik. Jednocześnie pismem znak RGPiOŚ.6220.1.2014 z dnia 14.01.2014 r. wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Organy te wydały opinie:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie opinia znak: ST-I.4240.1.7.2014.MB z dnia 27.01.2014 r. stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Brzesku opinia sanitarna znak:
NZ-420-6/14 z dnia 22.01.2014 r. opiniujące w/w inwestycję bez potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę ww. opinie Wójt Gminy Gnojnik postanowieniem z dnia 05.02.2014 r., znak: RGPiOŚ.6220.1.2014 stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „„Budowa farmy fotowoltaicznej w Gminie Gnojnik”.
Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego, przed wydaniem niniejszej decyzji, organ obwieścił społeczeństwu i stronom postępowania, możliwość zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym i wyznaczył czternastodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie. Obwieszczenie zostało umieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Gnojniku, Sołectwa Uszew i stronie internetowej Gminy Gnojnik.
W trakcie prowadzonego postępowania nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski od społeczeństwa ani też sprzeciw żadnej ze stron w sprawie zmiany decyzji.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi jako załącznik integralną część decyzji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie ul. Bema 17 za pośrednictwem Wójta Gminy w Gnojniku w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W związku z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), informacje o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy zostaną podane do publicznej wiadomości.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje wymienione w art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), i stanowi załącznik do wniosku o wydanie tej decyzji. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji.
Wójt Gminy Gnojnik
mgr Sławomir Paterek
Otrzymują:
1. ECO-GNOJNIK Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 363/29
2. Strony w drodze obwieszczenia (Tablice ogłoszeń - Urząd Gminy Gnojnik, Sołectwo Uszew, strona internetowa: www.gnojnik.pl, Biuletyn Informacji Publicznej)
3. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie, Wydział Spraw Terenowych w Tarnowie, al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Brzesku, ul. Okocimska 4
Załącznik Nr 1 do decyzji znak:
RGPiOŚ.6220.1.2014 z dnia 03.03.2014 r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Przedmiotem inwestycji jest budowa farmy fotowoltaicznej o mocy maksymalnej do
1 MW w miejscowości Uszew, Gmina Gnojnik. Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na działkach nr 1112, 1113, 1114, 1128/3, 1128/4, 1129/1, 1129/2, 1130/1, 1130/2, 1131 obręb nr 5 Uszew, w miejscowości Uszew gm. Gnojnik. Działki inwestycyjne mają powierzchnię około 2,5 ha. Przy czym pod budowę farmy przewiduje się wykorzystać całą powierzchnię działek: 1112, 1113, 1114, 1128/4, 1129/2, 1130/2, 1131 oraz część powierzchni działek: 1130/1, 1128/3, 1129/1 (po za terenami boiska sportowego – terenami rekreacyjnymi). Teren inwestycyjny obecnie wykorzystywane jest do upraw rolnych oraz zagospodarowane są zielenią niską. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (domy jednorodzinne) znajduje się około 80 metrów na północny zachód od granic działek pod inwestycję. Najbliższe otoczenie działek inwestycyjnych to:
-od strony północnej – cmentarz,
- od strony wschodniej – tereny zielone, boiska sportowe,
- od strony południowej – pas zieleni oraz tereny zadrzewione,
- od strony zachodniej – tereny rolne, tereny zieleni niskiej.
W skład przedsięwzięcia wejdą:
- konstrukcja stalowa zamocowana w ziemi (gruncie), na której zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne,
- panele fotowoltaicznej o mocy maksymalnej 1 MW – 4158 sztuk paneli,
- kontenerowa stacja transformatorowa wraz z transformatorem,
- przyłącz energetyczny do słupa energetycznego (linia napowietrzna 15 kV),
- droga techniczna (dojazdowa) na terenie inwestycyjnym,
- ogrodzenie terenu inwestycyjnego.
Celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej poprzez wprowadzenie systemów energii odnawialnej na terenie Gminy Gnojnik. Poszczególne panele fotowoltaiczne zamontowane będą na konstrukcji stalowej wbijanej kafarem do ziemi. Farma będzie działać na zasadzie konwersji energii z promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Przetworzona energia spływa z paneli do przetwornic, które zamieniają prąd stały na prąd zmienny, który następnie przez transformator przesyłany jest odbiorcy – krajowa sieć energetyczna.
Analizowane rozwiązania projektowe nie spowodują pogorszenia warunków bytu okolicznych mieszkańców oraz nie naruszą interesów osób trzecich. Planowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie emisji substancji szkodliwych w wyniku zmniejszonej ilości spalanych paliw kopalnianych do produkcji energii elektrycznej. Inwestycja jest przedsięwzięciem proekologicznym, z zakresu wykorzystywania odnawialnych źródeł energii.
Wpływ inwestycji na środowisko w fazie realizacji będzie okresowy i będzie ograniczony
ze względu na wykonywanie prac w porze dziennej.
Okresowa i krótkotrwała emisja zanieczyszczeń ze środków transportu i maszyn konstrukcyjno - montażowych odbywających się na bardzo niskiej wysokości ograniczy oddziaływanie tych źródeł do skali lokalnej, nie wykraczającej poza granice działki inwestycyjnej. W trakcie realizacji analizowanego przedsięwzięcia, zagrożenia dla stanu powietrza wynikać będą z pracy sprzętu budowlanego - montażowego podczas prowadzenia robót budowlano–konstrukcyjnych oraz od środków transportu, powodujących emisję pyłu oraz produktów spalania oleju napędowego (dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla, węglowodory, sadza). Wpływ emisji zanieczyszczeń powstającej w trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie praktycznie ograniczony do obszaru miejsca realizacji prac budowlanych i montażowych i nie będzie stanowił zagrożenia dla środowiska.
Prace budowlano — instalacyjno - montażowe będą powodowały emisję hałasu do środowiska, spowodowaną pracą urządzeń budowlanych i towarzyszących im urządzeń technicznych, a także zwiększonym ruchem pojazdów samobieżnych i samochodowych, nie przekroczy poziomu dopuszczalnego dla terenu inwestycyjnego. Niekorzystny wpływ na klimat akustyczny wokół prowadzonych robót będzie akceptowalny, jako tymczasowe zjawisko typowe dla każdej budowy, nie stanowiące zagrożenia dla wszystkich komponentów środowiska.
Prace związane z budową inwestycji (wbicie konstrukcji stalowej i wykop tylko pod stację trafo) nie spowodują naruszenie i zmianę lokalnych stosunków wodnych. Nie przewiduje się żadnego istotnego wpływu planowanych prac budowlanych na wody powierzchniowe i podziemne.
Powstałe w okresie realizacji inwestycji odpady będą przekazywane wyłącznie podmiotom, które posiadają odpowiednie zezwolenia i decyzje na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, zbierania lub unieszkodliwiania odpadów, a transport odpadów będzie prowadzony przez firmy legitymujące się zezwoleniem na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów.
Teren realizacji przedsięwzięcia znajduje się na terenach obecnie wykorzystywanych rolniczo i niskiej zieleni, przekształconych przez człowieka. Prace realizacyjne nie spowodują ubytku obecnej powierzchni terenu biologicznie czynnego w okolicach terenu inwestycyjnego. Nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze występujące w okolicach terenu inwestycyjnego.
Faza eksploatacji będzie polegać na wykorzystaniu farmy fotowoltaicznej do produkcji energii elektrycznej.
Warunki wykorzystania terenu podczas zakończenia eksploatacji (faza likwidacji) będą podobne jak w fazie realizacji przedsięwzięcia - likwidacji całej instalacji do produkcji energii elektrycznej z terenu inwestycyjnego na terenie inwestora.
Teren przeznaczony pod plac budowy ograniczony będzie do minimum, a prace budowlane prowadzone będą tak aby nie dokonać żadnych szkód oraz zniszczeń terenów zielonych znajdujących się w sąsiedztwie terenu realizacji inwestycji.
Ze względu na lokalizację inwestycja nie będzie powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Planowane zadanie, mieści się na terenie chronionym jako Obszar Chronionego Krajobrazu (Uchwała nr XVIII/301/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wschodniego Pogórza Wiśnickiego - Dz. Urz. Woj. Małop. z dnia 20.03.2012 r. Nr 2012 poz. 1196). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 3 ww. Uchwały zakazuje się „likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych”. Wobec powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji nie może wiązać się z likwidacją ani niszczeniem zadrzewień śródpolnych dlatego farmę fotowoltaiczną należy zaprojektować i wybudować w taki sposób, aby nie doszło do likwidacji lub zniszczenia zadrzewień o charakterze zadrzewień śródpolnych.
Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza obszarem Natura 2000, najbliższy obszar Nowy Wiśnicz zlokalizowany jest około 7,5 km od terenu inwestycji.
Wójt Gminy Gnojnik
mgr Sławomir Paterek