RGPiOŚ.6220.1.2013 Gnojnik 17.04.2013 r.
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zmianami) oraz na podstawie art. 71, art. 75 ust. 1 pkt. 4 , art. 80 ust.1, art. 82 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku ECO-GNOJNIK Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 363/29 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej w Gminie Gnojnik” po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku
ORZEKAM
możliwość realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
UZASADNIENIE
ECO-GNOJNIK Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 363/29, wnioskiem z dnia 07.02.2013 r. wystąpiła o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej w Gminie Gnojnik”, dołączając do wniosku wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), informacje o przedsięwzięciu.
Przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 52 lit a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) zaliczana jest do rodzaju przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko tj. zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy.
O wszczęciu postępowania strony zostały poinformowane zawiadomieniem znak: RGPiOŚ.6220.1.2013 z dnia 08.02.2013 r. W dniu 11.02.2013 r. do Urzędu Gminy Gnojnik wpłynął zwrot korespondencji skierowanej do Józefy Toboła, Józefa Czchowskiego, Jana Wąs (stron postępowania) z adnotacją, że doręczenie było niemożliwe z powodu śmierci ww. adresatów.
W dniu 21.02.2013 r. Pan Andrzej Sacha Prezes Zarządu ECO-GNOJNIK Sp. z o. o. złożył w Urzędzie Gminy w Gnojniku informacje o następcach prawnych, po zmarłych: Józefie Toboła, Józefie Czchowskim, Janie Wąs. Ustalone strony zostały zawiadomione o toczącym się postępowaniu zawiadomieniem znak RGPiOŚ.6220.1.2013 z dnia 21.02.2013 r..
Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), ewentualny obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.
W toku postępowania, stosownie do art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), tut. Urząd wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku w celu uzyskania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Organy te wydały opinie:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie opinia znak: ST-I.4240.1.27.2013.MB z dnia 28.02.2013 r. stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Brzesku postanowienie znak:
NZ-420-20/13 z dnia 18.02.2013 r. opiniujące w/w inwestycję bez potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
Zgodnie z art. 61 ust.1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie (…), biorąc pod uwagę ww. opinie Wójt Gminy Gnojnik wydał w dniu 21.03.2013 r. postanowienie znak RGPiOŚ.6220.1.2013, w którym stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „„Budowa farmy fotowoltaicznej w Gminie Gnojnik”. Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), z uwagi na liczbę stron postępowania przekraczającą 20, organ zastosował przepisy art. 49 Kodeks Postępowania Administracyjnego, tj. zawiadomił strony o wydaniu postanowienia w sposób zwyczajowo przyjęty, przez zamieszczenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Gnojniku, oraz stronie internetowej Urzędu Gminy Gnojnik.
Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr.98, poz. 1071 z późn. zm.), przed wydaniem niniejszej decyzji, organ obwieścił społeczeństwu i stronom postępowania, możliwość zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym i wyznaczył czternastodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie. Obwieszczenie zostało umieszczone na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Gnojniku, Stronie internetowe Gminy Gnojnik oraz w Biuletynach Informacji Publicznej Urzędu Gminy Gnojnik. W wyznaczonym terminie, z zebranymi dowodami i materiałami w przedmiotowej sprawie nie zapoznała się ani jedna osoba.
W ramach przeprowadzonego postępowania ustalono, iż planowana inwestycja polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy maksymalnej do 1MW, tj. wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii – energia słoneczna. . Przedmiotowa inwestycja ma na celu poprawę efektywności energetycznej poprzez wprowadzenie systemów energii odnawialnej na terenie Gminy Gnojnik, tj. zastąpienie energii elektrycznej wyprodukowanej z procesu spalania paliw kopalnianych źródłem tzw. energii zielonej. Zamontowane panele fotowoltaiczne mają na celu dokonywanie konwersji energii promieniowania słonecznego na energie elektryczną i odprowadzanie wytworzonej energii do sieci operatora.
Powyższa inwestycja wiązać się będzie z realizacją konstrukcji stalowej zamocowanej w ziemi, na której zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych o mocy maksymalnej 1 MW – 4158 sztuk paneli, jak również wyposażeniem farmy w kontenerową stację transformatorową wraz z transformatorem i podłączeniem jej do słupa energetycznego (linia napowietrzna 15 kV) Ponad to inwestycja wymaga wykonaniem drogi technicznej na terenie inwestycyjnym (droga zostanie wykonana z kruszywa budowlanego – żwir, tłuczeń drogowy), oraz ogrodzenia terenu inwestycyjnego. Panele fotowoltaiczne zamontowane zostaną na stalowych stelażach, posadowionych bezpośrednio na gruncie.
Zadanie realizowane będzie na działkach 1112, 1113, 1114 w Uszwi stanowiących grunty rolne. Powierzchnia planowanej inwestycji wynosi ok. 2 ha. Na terenie planowanego przedsięwzięcia brak jest drzew i krzewów nie stwierdzono też występowania chronionych gatunków roślin zwierząt i grzybów. Najbliższe otoczenie działek inwestycyjnych to od strony północnej – cmentarz od strony wschodniej – tereny zielone, boiska sportowe, od strony południowej – pas zieleni oraz tereny zadrzewione, od strony zachodniej – tereny rolne, tereny zieleni niskiej. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (domy jednorodzinne) znajduje się około 80 metrów na północny zachód od granicy planowanej inwestycji.
Z dokumentacji wynika, że obszar oddziaływania przedsięwzięcia pokrywać się będzie z terenem jego realizacji.
Wpływ inwestycji na środowisko w fazie realizacji będzie okresowy i będzie ograniczony ze względu na wykonywanie prac w porze dziennej. Prace budowlane będą miały charakter typowych robót budowlano-konstrukcyjno-montażowych o bardzo ograniczonym charakterze i nie spowodują zagrożenia dla terenów sąsiednich oraz środowiska naturalnego.
W trakcie realizacji analizowanego przedsięwzięcia, zagrożenie dla stanu powietrza wynikać będzie z pracy sprzętu budowlanego - montażowego podczas prowadzenia robót budowlano – konstrukcyjnych oraz od środków transportu, powodujących emisję pyłu oraz produktów spalania oleju napędowego (dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla, węglowodory, sadza). Wpływ emisji zanieczyszczeń powstającej w trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie praktycznie ograniczony do obszaru miejsca realizacji prac budowlanych i montażowych i nie będzie stanowił zagrożenia dla środowiska.
Używane w czasie budowy pojazdy i sprzęt budowlany będą sprawne technicznie i posiadać szczelne układy paliwowe i olejowe dla zapobieżenia przedostawania się substancji ropopochodnych do środowiska gruntowo-wodnego.
Przedsięwzięcie spowoduje emisję hałasu, którego źródłem będzie kontenerowa stacja transformatyczna. Praca tego urządzenia odbywać się będzie w pomieszczeniu zamkniętym (kontener). Urządzenie to nie powoduje żadnych znaczących i pondnormatywnych emisji hałasu do otoczenia. Ponadto umieszczenie w pomieszczeniu zamkniętym sprawi, że inwestycja nie będzie oddziaływała negatywnie na teren objęty ochroną akustyczną. Źródłem okresowej emisji hałasu do środowiska będą pracujące maszyny i urządzenia budowlane. Powodowany hałas w czasie realizacji inwestycji będzie miał charakter nieciągły, krótkotrwały nie powodując żadnych przekroczeń.
Inwestycja nie jest przedsięwzięciem, które zużywa energie elektryczną, nie przewiduje się również wykorzystywania surowców, materiałów, paliw energetycznych oraz zużycia wody zarówno na cele technologiczne jak i socjalno – bytowe.
Powstałe odpady produkcyjne, inne niż niebezpieczne składowane będą w przeznaczonych do tego. kontenerach. Następnie odpady będą przekazywane firmom posiadającym stosowne zezwolenia do odzysku lub unieszkodliwiania.
Analizowane rozwiązania projektowe nie spowodują pogorszenia warunków bytu okolicznych mieszkańców oraz nie naruszą interesów osób trzecich. Planowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie emisji substancji szkodliwych w wyniku zmniejszonej ilości spalanych paliw kopalnianych do produkcji energii elektrycznej.
Planowane zadanie, mieści się na terenie chronionym jako Obszar Chronionego Krajobrazu (Uchwała nr XVIII/301/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wschodniego Pogórza Wiśnickiego). Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza obszarem Natura 2000, najbliższy obszar Nowy Wiśnicz zlokalizowany jest około 7,5 km od terenu inwestycji.
Ze względu na swoje usytuowanie przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie,
Po rozpatrzeniu całokształtu materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie stwierdzić należało, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia, nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na środowisko. W związku z powyższym należy orzec jak w sentencji decyzji.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi jako załącznik integralną część decyzji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie ul. Bema 17 za pośrednictwem Wójta Gminy w Gnojniku w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
WÓJT
/- / mgr Sławomir Paterek
Otrzymują:
1. ECO-GNOJNIK Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 363/29
2. Strony w drodze obwieszczenia (Tablice ogłoszeń - Urząd Gminy Gnojnik Sołectwo Uszew, strona internetowa: www.gnojnik.pl)
3. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie, Wydział Spraw Terenowych w Tarnowie, al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Brzesku, ul. Okocimska 44