Dyrektor ZOSiP w Gnojniku informuje o możliwości zakładania i prowadzenia na terenie naszej gminy żłobków i innych form opieki nad dziećmi od 20 tygodnia życia do ukończenia 3 lat.
Opieka nad dziećmi od 20 tygodnia życia do 3 lat
W oparciu o zapisy Ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz.235 z późn. zm.) i przepisy wykonawcze do niej, tj. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz. U. z 2014. poz. 925) zostały złagodzone obowiązujące dotychczas dla tych placówek wymogi techniczne, lokalowe i sanitarne. Ideą zmian jest pomoc w zakładaniu żłobków i innych placówek zajmujących się opieką nad małymi dziećmi - a tym samym ułatwienie młodym rodzicom powrotu do pracy i godzenie obowiązków rodzicielskich z zawodowymi.
Zgodnie z powyższą ustawą opieka nad dziećmi do lat 3 może być sprawowana: w żłobku, w klubie dziecięcym, przez dziennego opiekuna lub przez nianię do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku, gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4 rok życia. W przypadku gdy dziecko, które ukończyło 3 rok życia, umieszczone jest w żłobku lub klubie dziecięcym albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, rodzice dziecka (w innych sytuacjach odpowiednio: opiekunowie prawni oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem) zobowiązani są do złożenia podmiotowi prowadzącemu opiekę oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym.
Kto może założyć żłobek lub klub dziecięcy:
1) gminy (gminne jednostki budżetowe)
2) osoby fizyczne (prowadzące działalność gospodarczą)
3) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
Zakładając żłobek lub klub dziecięcy należy:
1. zarejestrować działalność gospodarczą,
2. posiadać pozytywną opinię Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Brzesku,
3. lokal musi spełniać warunki określone w obowiązującym aktualnie rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych,
4. posiadać pozytywną opinię Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku,
5. zapewnić odpowiedni poziom realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych zgodnie z wymogami ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna,
6. dokonać wpisu do Rejestru żłobków/klubów dziecięcych prowadzonego przez Wójta Gminy Gnojnik,
Miejsce załatwienia sprawy/adres korespondencyjny: Urząd Gminy w Gnojniku; 32-864 Gnojnik 363 Komórka odpowiedzialna: Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli w Gnojniku (III p.) –pokój nr 26, tel.14/68 69 660
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wpis do rejestru złożony przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy.
2. Do wniosku należy dołączyć:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu;
- numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano;
- oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych;
- w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie;
- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
- w przypadku osoby fizycznej - numer PESEL;
- kserokopię dokonanej opłaty wpisowej do Rejestru lub oświadczenie potwierdzające jej dokonanie.
3. W celu sprawdzenia zgodności danych Wójta Gminy Gnojnik może żądać: dokumentu potwierdzającego tożsamość i oryginałów lub poświadczonych odpisów z odpowiednich rejestrów i dokumentów wymienionych powyżej.
Opłata: za wpis żłobka oraz klubu dziecięcego do Rejestru prowadzonego przez Wójta Gminy Gnojnik - 100 zł
Termin załatwienia sprawy: do 30 dni od daty złożenia kompletu dokumentów
Sposób załatwienia sprawy:
1) wydanie zaświadczenia o wpisie do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych może być odebrane osobiście przez osobę prowadzącą placówkę w Zespole Obsługi Szkół i Przedszkoli w Gnojniku lub na życzenie wnioskodawcy zostanie przesłane pocztą- listem poleconym
2) wydanie decyzji o odmowie wpisu do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Tryb odwoławczy: w przypadku odmowy wpisu do Rejestru przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie za pośrednictwem Wójta Gminy Gnojnik w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. -Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2013r.,poz. 267),
2) Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jedn. Dz. U. z 2013r., poz. 1457),
3) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz. U. Nr 69, poz. 367, Dz. U. z 2014r., poz. 925),
4) Uchwała Nr XXXIII/339/14 Rady Gminy w Gnojniku z dnia 16 kwietnia 2041r. w sprawie wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych na terenie Gminy Gnojnik.
Druki do pobrania:
- wniosek o wpis do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych
- Regulamin określający zasady wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych na terenie Gminy Gnojnik
- oświadczenie o dokonaniu opłaty za wpis do Rejestru
- oświadczenie – warunki lokalowe
- oświadczenie o numerze NIP i REGON
- oświadczenie o niekaralności