W szkołach podstawowych naszej gminy od października 2012 roku odbywają się zajęcia dodatkowe realizowane w ramach projektu „Nowe szanse – łatwiejszy start w edukacji”. Dzieci z klas I - III mogą nadrabiać edukacyjne zaległości oraz rozwijać swoje pasje.
Wójt Gminy Gnojnik mówi o projekcie edukacyjnym „Nowe szanse – łatwiejszy start w edukacji”.
Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki opiera się na indywidualnym podejściu do każdego ucznia. Bogata oferta zajęć dostosowana jest do możliwości edukacyjnych dzieci, dzięki czemu słabsi uczniowie mogą zniwelować dotychczasowe braki w nauce. Natomiast dzieci zdolne otrzymały szansę rozwijania swoich umiejętności oraz poszerzania wiedzy.
Szkoły łącznie mają do wykorzystania ponad 2 200 godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęć rozwijających indywidualne predyspozycje i umiejętności uczniów. We wszystkich placówkach odbywają się zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu (zwłaszcza zagrożonych ryzykiem dysleksji) oraz gimnastyka korekcyjna. Zdolności matematyczno-przyrodnicze rozwijać mogą wychowankowie szkół podstawowych w Biesiadkach, Gosprzydowej, Gnojniku i Lewniowej. W dwóch ostatnich z wymienionych szkół odbywają się również zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych. Najmłodsi mieszkańcy Biesiadek, Żerkowa, Lewniowej, Uszwi oraz Zawady Uszewskiej mający zaburzenia rozwoju mowy mogą w swoich szkołach korzystać z zajęć logopedycznych. Ponadto, w Szkole Podstawowej w Biesiadkach odbywają się zajęcia z języka angielskiego, a w Szkole Podstawowej w Gosprzydowej zajęcia szachowe oraz zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne. W Uszwi dzieci uczęszczają na zajęcia taneczne oraz zajęcia rozwijające zdolności plastyczne, natomiast w Gnojniku odbywają się zajęcia terapeutyczne dla dzieci z dysfunkcjami.
Projekt pn. „Nowe szanse – łatwiejszy start w edukacji” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”.
Na zdjęciach zajęcia plastyczne w Publicznej Szkole Podstawowej w Uszwi (fot. M. Górka).