Zajęcia w projekcie „Małopolskie Talenty” nadal trwają, ale chcieliśmy poznać zdanie młodych ludzi biorących udział w tym przedsięwzięciu. Przeprowadziliśmy badanie ankietowe, w którym pytaliśmy o ich zadowolenie oraz o funkcjonowanie projektu.
W ankiecie wzięło udział 96 uczennic i uczniów uczęszczających na zajęcia z TIK, matematyki i języka angielskiego w CWUZ w Lewniowej, Uszwi, Biesiadkach i Gosprzydowej, co stanowi 97% wszystkich uczestniczek i uczestników projektu. Badanie przeprowadzono z podziałem ze względu na wiek i płeć.
Ogólne zadowolenie z programu projektu wyraziło 97%, podobny odsetek stanowią osoby, dla których wiedza zdobyta na zajęciach będzie przydatna w przyszłości. Tylko trzech z nich było odmiennego zdania. Uwagi dotyczyły głównie terminów zajęć. Ci, którzy realizowali je tylko w soboty wskazywali na fakt ograniczenia czasu wolnego, a ci którzy mieli zajęcia w tygodniu byli lekko zmęczeni ilością godzin spędzanych w szkole.
Bardzo wysoko zostali ocenieni nauczyciele prowadzący zajęcia w każdym z CWUZ. Uczennice i uczniowie docenili zaangażowanie i entuzjazm prowadzących. Pochwalili nowe metody nauczania stosowane na zajęciach i materiały dydaktyczne przygotowywane do odpowiedniej tematyki.
Respondenci wysoko ocenili również swoje zaangażowanie w pracę w ramach projektu. Aż 32% uczestniczek i uczestników stwierdziło, że zrobiło więcej niż było trzeba, co świadczy o wysiłku jaki włożyli w realizację projektu. Tylko w przypadku 2 osób pojawiła się informacja o niskiej wartości pracy projektowej.
Najmocniejsze strony projektu wspominane przez uczniów to: miła atmosfera, praca z kolegami, swoboda na zajęciach, zajęcia opatrzone mottem „nasze pomysły”, szukanie informacji z różnych źródeł, praca w grupie, dzielenie się wiedzą, poszerzenie słownictwa, nowy sposób prowadzenia zajęć, tworzenie gier, możliwość korzystania z kalkulatorów, komputerów i telefonów, integracja, robienie plakatów i prezentacji, rozwijanie umiejętności mówienia, czytania i słuchania, poznawanie nowych wyrazów, praktyczny sposób nauczania, oraz dyskusja na różne interesujące tematy. Większość uczniów docenia pracę w grupach, mimo że pojawiły się głosy o trudnościach z porozumieniem między sobą, co pokazuje jak trudny, ale i niezbędny jest to element nauki budowania relacji międzyludzkich.
Trudności sprawiał sprzęt wykorzystywany na zajęciach z TIK. Z ankiety wynikało ponadto, że sporo emocji wywoływało rysowanie siatek i budowanie figur przestrzennych. Wbrew przyjętym stereotypom niektóre dziewczęta radziły sobie z tym lepiej niż chłopcy, co znalazło odzwierciedlenie w ocenie tych zajęć. Warto podkreślić, że zdecydowana większość ankietowanych w ogóle nie wskazała negatywnych aspektów projektu.
Z wypowiedzi uczniów wynika jednoznacznie, że te same tematy dla jednych są interesujące, a dla innych nie. Jednak każdy miał szanse znaleźć coś dla siebie. Opierając się na opiniach uczestniczek i uczestników projektu śmiało można zaprosić potencjalnych kandydatów do udziału w nim w przyszłorocznej edycji.
Opracowała: Małgorzata Karpiel