System e-TOLL to nowoczesne i wygodne dla użytkowników rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego i bezprzewodowej transmisji danych. Umożliwi wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich.
Uruchomienie systemu e=TOLL nastąpi w czerwcu 2021 roku. Przewidziany jest okres przejściowy, w którym funkcjonować będą oba systemy poboru opłat - e TOLL i viaTOLL.
System e-TOLL to korzyści dla użytkowników:
• bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem
• kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta
• wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu
Dla kogo e-TOLL?
Jeśli poruszasz się:
• pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony
• autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej z liczbą miejsc powyżej 9 masz obowiązek wniesienia opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych
Jak korzystać z e-TOLL - krok po kroku
1. Rejestracja
Aby korzystać z sieci dróg płatnych, objętych systemem e-TOLL nie będziesz musiał podpisywać umowy.
Wystarczy jedynie rejestracja i utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK).
Będziesz mógł to zrobić:
• online na stronie etoll.gov.pl
• osobiście w Miejscach Obsługi Klienta
• za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych, oferujących usługi e-TOLL
2. Przekazywanie danych do systemu
Aby umożliwić naliczenie opłaty elektronicznej za przejazd, dostępnych dla Ciebie będzie kilka metod:
Aplikacja e-TOLL PL na urządzenie mobilne
• bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore
Aplikacja umożliwia doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.
Urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit)
• do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU
Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)
• sprawdź czy Twój system ZSL zainstalowany już w pojeździe będzie kompatybilny z systemem e-TOLL
• aby monitorować stan konta będziesz musiał powiązać urządzenie ZSL z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta (IKK)
3. Płatności
Aby wnieść opłatę elektroniczną za przejazd odcinkami dróg płatnych, będziesz mógł wybrać formę rozliczenia:
• Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty – podczas rejestracji zasilisz konto, z którego na bieżąco będą
pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
• Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem – podczas rejestracji dostępna będzie
opcja ustanowienia zabezpieczenia na Twoim koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego. Do chwili zatwierdzenia prawidłowo złożonego zabezpieczenia będziesz mógł korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty
Do każdego z kont możliwe będzie zarejestrowanie wielu pojazdów.
WAŻNE: Wraz z wygaśnięciem systemu viaTOLL przestaną obowiązywać dotychczasowe zabezpieczenia ustanowione do umów zawartych w trybie z odroczoną płatnością. W przypadku gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, w systemie e-TOLL konieczne będzie złożenie dokumentu na nowym wzorze.
W ramach e-TOLL skorzystasz także z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS).
Internetowe Konto Klienta (IKK)
W systemie e-TOLL będziesz miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym serwisie użytkownika
Internetowe Konto Klienta w e-TOLL pozwoli Ci:
• na pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy
• zarządzać użytkownikami w tym m.in. nadawać dostępy pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach, np.: administrator, księgowy, kierowca
• realizować płatności i doładowania konta, w tym m.in.:
– płatności online, szybkie przelewy, BLIK
– płatności kartą płatniczą/flotową
– obliczać koszt przejazdu oraz minimalną wysokość zabezpieczenia
– zdefiniować stałe, automatyczne doładowania konta o wybranych parametrach
– zarządzać powiadomieniami
• zarządzać pojazdami i przypisywać je do wskazanego konta rozliczeniowego
• zarządzać zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online, w tym m.in. przenosić je między pojazdami, bez konieczności wizyty w Miejscu Obsługi Klienta
• skontaktować się z operatorem systemu e-TOLL lub składać reklamacje z użyciem dedykowanych formularzy
Poborca opłaty: Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa
Źródło i więcej informacji : etoll.gov.pl