Od 1 stycznia 2020 r. na terenie Gminy Gnojnik obowiązywać będą nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Nowa stawka wynika z Uchwały nr XI/111/2019r. z dnia 12 grudnia w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/193/16 Rady Gminy w Gnojniku z dnia 5 grudnia 2016 r w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gnojnik. Informujemy, że właściciele nieruchomości nie mają obowiązku składania nowych deklaracji.
Miesięczna stawka opłaty wynosi 15,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość. W związku z ustawowym obowiązkiem segregacji odpadów, nie ma możliwości złożenia deklaracji na nieselektywną zbiórkę odpadów. W przypadku niewykonania ustawowego obowiązku zbierania i gromadzenia odpadów w sposób selektywny na właściciela nieruchomości zostanie w drodze decyzji nałożona podwyższona stawka opłaty w wysokości 38,00 zł od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość.
Podwyżka opłat jest efektem tegorocznej nowelizacji Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja nakłada na gminy wprowadzenie wszystkich zmian najpóźniej do września 2020 r. Już od nowego roku jednak zmienia się dotychczasowy sposób rozliczania się z firmą wywozową ze stałej stawki niezależnej od odebranych śmieci na stawkę za każdą tonę odebranych i zagospodarowanych odpadów. W związku z tym, że umowa z firmą zawarta jest na okres 8 miesięcy w 2020 r. gmina będzie zobowiązana ogłosić przetarg na kolejne miesiące
Co możemy zrobić, aby zapobiec dalszemu drastycznemu wzrostowi opłat?
1.Wszyscy mieszkańcy gminy muszą przestrzegać zasad prawidłowej segregacji. W roku czarnym, służącym do gromadzenia pozostałości po sortowaniu nie mogą znaleźć się odpady, które można wysegregować lub oddać na PSZOK.
2.Osoby prowadzące działalność gospodarczą lub rolniczą nie mogą oddawać odpadów z działalności do PSZOK i dorzucać do domowych worków. Przedsiębiorca w przypadku kontroli z urzędu gminy lub Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska musi wykazać się umową i rachunkami na odbiór śmieci z jego działalności, w przeciwnym razie grożą mu finansowe konsekwencje za nie wywiązywanie się z obowiązków wynikających z ustawy o odpadach i ustawy utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Odpady z remontu, budowy domu to nie odpady komunalne, wytwórcą odpadów jest firma prowadząca roboty i to ona powinna mieć zawartą odrębna umowę na wywóz i zagospodarowanie tych odpadów. Każda działalność gospodarcza generuje jakiegoś rodzaju odpady więc prowadząc firmę trzeba wziąć pod uwagę także koszty z nimi związane. Dorzucanie tych odpadów do worków z własnego gospodarstwa domowego lub do worków mieszkańców u których wykonywane są usługi skutkuje zbiorową odpowiedzialnością wszystkich mieszkańców. Odpady powstające w wyniku usług czy robót remontowo – budowlanych to nie są odpady komunalne.
Zasady prawidłowej segregacji.
Przyjmuje się, że wszystkie odpady, które da się wysegregować powinny znaleźć się w kolorowych workach:
•zielony – szkło,
•niebieski – papier i tektura,
•żółty – plastik, metale i opakowania wielomateriałowe,
•brązowy – odpadki kuchenne biodegradowalne,
•czarny - pozostałości po sortowaniu.
Odpady należy odpowiednio przygotować, to znaczy: plastikowe butelki odkręcić i zgnieść, puszki i kartony zgnieść, opakowania powinny być opróżnione. W placówkach oświatowych prowadzone są zbiórki nakrętek, makulatury lub innych odpadów z przeznaczeniem na cele charytatywne lub potrzeby szkoły.
Selektywna zbiórka odpadów oznacza, że do czarnego worka nie będą wrzucane tekstylia, leki, baterie, żarówki. Te odpady również posegregowane i niezanieczyszczone innymi frakcjami należy dostarczyć do PSZOK. Worki należy okleić odpowiednimi etykietami.
Zdjęcie pochodzi z zasobów witryny www.pixabay.com.