Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U.2020.1439 t.j./ Wójt Gminy Gnojnik zawiadamia, że od 1 listopada br. obowiązywać będą nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Nie ma obowiązku składania nowych deklaracji. Miesięczna stawka opłaty wynosi 20 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Na przełomie listopada i grudnia wszyscy Mieszkańcy otrzymają Zawiadomienie o zmianie stawek, oraz zaktualizowane rachunki za listopad i grudzień. Mieszkańcy, którzy mają już opłacony cały rok otrzymają rachunek z wyliczoną dopłatą.
Nowa stawka wynika z Uchwały nr XX/168/2020 z dnia 13 października 2020 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gnojnik.
Bezpośredni wpływ na podwyżkę opłat ma stały wzrost ilości odpadów na terenie naszej gminy. Od stycznia br. rozliczenie z firmą wywozową odbywa się za każdą tonę odebranych śmieci. Niestety najwięcej oddawanych jest odpadów w czarnych workach, których koszt utylizacji jest bardzo duży.
W przypadku niewykonania ustawowego obowiązku zbierania i gromadzenia odpadów w sposób selektywny na właściciela nieruchomości zostanie w drodze decyzji nałożona podwyższona stawka opłaty w wysokości 60,00 zł od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość.
W związku z powyższym, Mieszkańcy, którzy oddają więcej odpadów w czarnych workach niż w kolorowych powinni spodziewać się wzmożonej kontroli, która może zakończyć się podwyższeniem opłaty do kwoty 60 zł od każdej osoby miesięcznie. Przypominamy, że czarny worek służy do gromadzenia pozostałości po sortowaniu, to co można wysegregować do kolorowych worków lub oddać do PSZOK-u nie powinno się w nim znaleźć!
Segregacja odpadów nie jest trudna, ale wymaga od nas pewnego zaangażowania. Rozważmy prowadzenie segregacji już w kuchni, gdyż tam powstaje najwięcej odpadów. Zaopatrzmy się w dodatkowe kolorowe kosze i nauczmy wszystkich domowników podstawowej segregacji (plastik, szkło, papier oraz pozostałe które powędrują do czarnego worka).
Dobrze posegregowane śmieci to mniejszy koszt dla mieszkańców!
Czarny worek służy do gromadzenia w nim np. zatłuszczonego papieru, środków higienicznych, pampersów, chusteczek, woreczków po mięsie, styropianowych opakowań, jednorazowych opakowań po żywności, zmiotek, zapełnionych worków z odkurzacza.
Do czarnego worka nie wrzucamy starych ubrań i butów, żarówek, baterii, leków – należy je oddać do PSZOK.
Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nałożyła na gminy obowiązek odbioru odpadów w okresie od kwietnia do października dwa razy w miesiącu, wobec czego od kwietnia 2021 r. w sezonie wiosenno – letnim odpady będą odbierane dwa razy w miesiącu zgodnie z przyjętym harmonogramem. Kolejna umowa z firmą wywozową obowiązuje od 1 listopada br. Do końca grudnia 2021 r., dlatego przyjęta stawka 20 zł uwzględnia podwyższone koszty wynikające ze zwiększonej częstotliwości odbioru śmieci.
Kolejne zmiany wynikające z noweli ustawy m.in. zwolnienie z części opłaty z tytułu posiadania i korzystania z kompostownika będą wprowadzane od stycznia 2021 r., o czym będziemy Państwa informować.
Co możemy zrobić, aby zapobiec dalszemu drastycznemu wzrostowi opłat?
1.Wszyscy mieszkańcy gminy muszą przestrzegać zasad prawidłowej segregacji. W roku czarnym, służącym do gromadzenia pozostałości po sortowaniu nie mogą znaleźć się odpady, które można wysegregować lub oddać na PSZOK.
2.Osoby prowadzące działalność gospodarczą lub rolniczą nie mogą oddawać odpadów z działalności do PSZOK i dorzucać do domowych worków. Przedsiębiorca w przypadku kontroli z urzędu gminy lub Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska musi wykazać się umową i rachunkami na odbiór śmieci z jego działalności, w przeciwnym razie grożą mu finansowe konsekwencje za nie wywiązywanie się z obowiązków wynikających z ustawy o odpadach i ustawy utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Odpady z remontu, budowy domu to nie odpady komunalne, wytwórcą odpadów jest firma prowadząca roboty i to ona powinna mieć zawartą odrębna umowę na wywóz i zagospodarowanie tych odpadów. Każda działalność gospodarcza generuje jakiegoś rodzaju odpady więc prowadząc firmę trzeba wziąć pod uwagę także koszty z nimi związane. Dorzucanie tych odpadów do worków z własnego gospodarstwa domowego lub do worków mieszkańców u których wykonywane są usługi skutkuje zbiorową odpowiedzialnością wszystkich mieszkańców.
3.Odpady powstające w wyniku usług czy robót remontowo – budowlanych wymagających pozwolenia czy też zgłoszenia budowy to nie są odpady komunalne.
Na odpady z budowy domu należy indywidualnie zamówić kosz lub kontener u firmy wywozowej.
Mieszkańcy niestosujący się do ww. zasad, nadużywający je muszą mieć świadomość, że koszty, które powinny ponieść oni sami, ponoszą także ci, którzy nie remontują domu czy nie wykonują innych poważnych inwestycji.
Zasady prawidłowej segregacji.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gnojnik, mówi, że wszystkie odpady, które da się wysegregować powinny znaleźć się w kolorowych workach:
•zielony – szkło,
•niebieski – papier i tektura,
•żółty – plastik, metale i opakowania wielomateriałowe,
•brązowy – odpadki kuchenne biodegradowalne,
•czarny - pozostałości po sortowaniu.
Odpady należy odpowiednio przygotować, to znaczy: plastikowe butelki odkręcić i zgnieść, puszki i kartony zgnieść, opakowania powinny być opróżnione, ale nie trzeba ich myć! Worki należy okleić odpowiednimi etykietami.
W placówkach oświatowych prowadzone są zbiórki nakrętek, makulatury lub innych odpadów z przeznaczeniem na cele charytatywne lub potrzeby szkoły.
Kupuj racjonalnie! Wykorzystuj ponownie! Segreguj!
Dbaj o środowisko – nie wyrzucaj śmieci do lasu!
Dbaj o powietrze, którym oddychasz Ty i Twoje dzieci – nie pal śmieci!
Zdjecie pochodzi z zasobów www.pexels.com